نماد سایت طلا و جواهر احسان

مسکوکات طلا چیست؟

مسلما اگر در در بازار طلا فروشان قدم زده باشید اصطلاحاتی به گوشتان خورده که اگر در این حرفه فعالیت نداشته باشید , درک آن کمی سخت است.بخشی از این اصطلاحات , مسکوکات طلا ,سکه طرح قدیم ,سکه امامی و ضرب سکه است.در این مقاله موارد ذکر شده را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

مسکوکات چیست

مسکوکات طلا جمع مسکوک ,  به سکه هایی که بانک مرکزی هر کشور ضرب می کند می گویند. مسکوک به سکه های فلزی گفته می شود که بانک مرکزی ضرب می کند و در بین مردم رایج هست و به عنوان پول خرد استفاده می شود.

اصطلاح ساختن سکه طلا را ضرب کردن می گویند.برای مثال بیان می شود((بانک مرکزی در۳سال اخیر مسکوکات طلایی را ضرب کرده است.))اصطلاح ضرب کردن نیز از ضربه با چکش بر طلا برای ساخت سکه برگرفته شده است.

 

 

تاریخچه مسکوکات

از دوران هخامنشیان تا سال۱۲۵۴هجری شمسی مسکوکات در ایران به صورت دستی در تعدادی از ضرابخانه های دولتی ضرب می شدند.این روش اصلا توجیح اقتصادی نداشت چون هر فرد در روز نهایتا ۱۰سکه می توانست ضرب کند.علاوه بر آن سکه های تولید شده نیز نه هم اندازه و نه هم وزن بودند.در نهایت در سال۱۲۵۴ هجری شمسی فردی به نام فرانز که اصلیت اتریشی داشت ضرابخانه ای به صورت ماشینی در تهران تاسیس کرد.این اتفاق تحولی جدید در صنعت ضرب سکه ایجاد کرد و از آن تاریخ تا به امروز مسکوکات به صورت ماشینی ضرب می شوند.

 

 

مسکوکات بانک مرکزی ایران

 

طرح امامی

 

مسکوکات طلای بانک مرکزی ایران به ۲ طرح جدید و قدیم تقسیم می شود.در سکه های طرح قدیم در سمتی از آن نام حضرت علی با خط معلق حک شده و در طرف دیگر بارگاه امام رضا حک شده است. در سکه های طرح جدید به جای نام حضرت علی چهره رهبر قبلی جمهوری اسلامی حک شده است. به همین دلیل به این سکه ها , سکه های طرح امامی نیز می گویند.هم چنین قیمت سکه های امامی و قدیمی متفاوت است.

 

جهت آشنایی با اصطلاح حباب سکه اینجا کلیک کنید.

 

 

 

خروج از نسخه موبایل