نماد سایت طلا و جواهر احسان

گوهری از جنس اشک فرشتگان(پارت۱)

مروارید (Pearl) یکی از کانی های ارزشمند هست که داخل نرم تنان دو کفه ای به عنوان صدف ها به خصوص صدف های خوراکی و مادر تشکیل می شود.نوع درشت این گوهر ها دُر نامیده می شد و دُردانه به معنی دانه مروارید است.شکل این گوهر اغلب به صورت کره هست ولی امکان تشکیل آن در اشکال نا منظم نیز امکان پذیر هست که اتفاقا زیبایی کاراند و نشان دهنده طبیعی بودن این گوهرهاست. این گوهر ارزشمند از ۶۰۰۰سال پیش به عنوان زیورآلات مورد استفاده قرار می گیرد و ۲۵۰۰سال قبل از تولد عیسی مسیح , تجارت آن در چین رونق داشت.

خلیج فارس

 

 

به جرعت می توان گفت مهد پرورش مروارید از ایام قدیم , ایران و به ویژه خلیج فارس بوده است و برای قرن ها اینچنین بوده است.مروارید های خلیج فارس از شفافیت و درخشندگی بالایی برخوردار هستند و در کنار دردانه های دریای سرخ و خلیج منار به عنوان مروارید های شرق یاد می شود و از ارزش بالایی برخوردارند.

 

 

 

مروارید ها از مدت های بسیار قبل برای بشر آشنا بوده اند اما قبل از آن , دردانه ها را به عنوان قطرات اشک فرشتگان و بعضی از آنها را به دلیل درخشندگی بیشتر, از ذرات مادی سپیده دم می پنداشتند.این باورها به دلیل فرسنگ ها فاصله نیاکان ما از دریا ها بوده است.

نحوه تشکیل مروارید

در حقیقت زمانی که یک جرم خارجی بین دو کفه صدف (بین بدن و جبه) قرار می گیرد , این نرم تن شروع به ترشح ماده مادر مروارید به دور این جسم می کند.جنس این ماده از نوعی کربنات کلسیم بوده است و به فرم لایه ای آرگونیت تشکیل می شود و در گذر زمان مروارید ها تشکیل می یابند.پیدایش این گوهرها ملزم به ورود اجسام خارجیست تا به منظور دفاع , حول این اجسام ماده ای از جنس کربنات کلسیم ترشح کند. این اجسام می تواند ذره شن و یا نوزاد برخی کرم ها باشد ; اگر یکی از این دردانه ها را را بشکنید جسم خارجی در مرکز آن قابل مشاهده هست.

 

صدف

 

مروارید ها تا به امروز در رنگ های طلایی , صورتی , آبی , سیاه , قهوه ای یا شیری , سبز و نقره ای دیده  شده اند.دلیل این طیف رنگی گسترده , ترکیبات آلی ماده تشکیل دهنده این گوهر های ارگانیک است که متغیرهای بسیاری از جمله شور یا شیرین بودن آب , جنس خاک محل صدف و …. میتواند در ترکیب رنگ آن ها اثرگذار باشد.

 

رنگبندی

 

منشا جلا مروارید

جلا مروارید ها به دلیل عبور نور از چند لایه ماده ناکر(ماده تشکیل دهنده)است.هرچه تعداد و ضخامت لایه های ناکر کم تر باشد , شفافیت و جلا آن افزایش می یابد.عمر این دانه های برفی می تواند حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰سال باشد , البته گونه هایی نیز دیده شده اند که عمر آن ها به چند قرن رسیده است. در حالیکه حداکثر عمر صدف ها ۱۳ سال هست!

 

گوهر دریایی

 

مروارید های سفید اکثرا از خلیج فارس و سریلانکا , همچنین نوع سیاه آن ها بیشتر از خلیج مکزیک و نوع زرد آن اکثرا از اطراف استرالیا جمع آوری می شود.مرغوب ترین نوع مروارید ها رنگ سفید و صورتی آنهاست که در خلیج فارس یافت می شود.

 

خروج از نسخه موبایل