نماد سایت طلا و جواهر احسان

تنش های میان چین و تایوان چه تاثیراتی بر طلا خواهد داشت؟

سلام دوستان امروز می خوایم در مورد تنش های میان چین و تایوان و تاثیرات آن بر روی قیمت طلا صحبت کنیم.

تنش های میان پکن و واشنگتن در روز های اخیر به اوج خود رسیده و عمده دلیل آن جزیره ایست به نام تایوان! تایوان جزیره ای در آسیای شرقیست و از تولید کنندگان اصلی Chipset و IC های دنیاست و به همین دلیل برای هر دو طرف حائز اهمیت است.

چین تایوان را جزئی از خاک های خود می داند که به صورت خود مختار عمل میکند اما سران تایوان خود را کشوری مستقل و جدا از خاک های جمهوری خلق چین میدانند.آتش تنش روابط میان پکن و واشنگتن زمانی اوج گرفت که رئیس نمایندگان مجلس آمریکا تصمیم به بازدید از تایوان کرد و مقامات چین وی را ازین سفر منع کردند و عواقب احتمالی این سقر را هشدار دادند. طرفین این درگیری به حرف بسنده نکرده و تا این لحظه هردوطرف در حال اجرای رزمایش و مانور های نظامی در چند فرسخی یکدیگر هستند.تحلیلگران بر این باورند که آمریکا قصد دارد تا تایوان نقشی مشابه اوکراین برای روسیه ایفا کند تا چین را درگیر جنگ پر هزینه کند و ۲ رقیب اقتصادی و نظامی خود , یعنی چین و روسیه را از سد راه خود بردارد.

 

افزایش قیمت طلا

 

اثرات این وقایع بر اقتصاد چیست؟

افزایش تنش ها بین آمریکا و چین باعث افزایش نگرانی ها در مورد رکود اقتصادی در جهان و جذاببیت فلز زرد به عنوانی مقصدی امن برای سرمایه گذاران شده است.قیمت هر انس طلا در روزی که پلوسی به آمریکا سفر کرد تا سقف ۱۷۸۸ دلار نیز افزایش پیدا کرد.البته افزایش نرخ بهره آمریکا نیز در افزایش قیمت طلا بی تاثیر نیست. بی شک برتری هرکدام از طرفین تاثیرات جدید و زیادی خواهد گذاشت برای مثال ارزش جهانی دلار بعد از فرود آمدن هواپیما پلوسی برای لحظاتی به شدت افزایش پیدا کرد.

 

بازارهای مالی

 

اولین واکنش ها به این اخبار , منفی بودن بازارهای مالی اروپا و آسیا بود.شاخص CAC40  فرانسه با ۱.۱۰درصد منفی , DAX آلمان با ۱.۵۲درصد منفی , شاخص اصلی هنگ کنگ با ۲.۹۱درصد منفی , شاخص Nikkie ژاپن با ۱.۷۳درصد منفی , شاخص مالزی با ۱.۶۹ذرصد منفی , KOSPI کره جنوبی با ۱.۵۲درصد منفی و STI سنگاپور با ۰.۶۹درصد منفی به پایان روزی کاری رسیدند.

نتیجه گیری

انتظار می رود ادامه این روند ها حتی اگر موجب رویارویی نظامی هم نشود , باعث ایجاد جنگ تجاری بین دو طرف و متحدین آن ها خواهد شد. به اعتقاد کارشناسان اقتصاد بین الملل اگر این بحران حل نشود موجب سقوط ۴۰ درصدی تجارت جهانی خواهد شد.مالزی , کره جنوبی , جمهوری چک , اسلواکی , تایوان و لوکزامبرگ با ۶۰ الی ۷۰درصد صادرات , حساس ترین بازار ها در این مورد هستند و بیشترین ضرر را در این بحران احتمالی متحمل خواهند شد.

به همین دلایل سرمایه گذاران به فکر انتقال پول به طلا جهت حفظ ارزش سرمایه خود هستند.

خروج از نسخه موبایل