نماد سایت طلا و جواهر احسان

هوش مالی

هوش مالی

آیا می دانید هوش مالی چیست؟ هوش مالی یکی از هوش های چندگانه انسان است که مانند سایر مهارت ها قابل پرورش هست. به توانایی های فرد، در ایجاد ثروت , حل مشکلات اقتصادی و مدیریت در مواقع بحرانی و بدهی ها هوش مالی می گویند. اگر شما می توانید در مدت کوتاهی به درآمد خوبی برسید و یا مسائل مالی پیچیده را حل کنید شما هوش اقتصادی بالایی دارید. 

رابرت کیوساکی یکی از چهره هایی بود که از هوش مالی بالایی برخوردار بود. وی با انتشار کتابی به نام «پدر پولدار , پدر بی پول» تعریف جدیدی برای ثروتمند بودن ابداع کرد و راه های جدیدی برای رسیدن به ثروت را تعریف کرد. کیوساکی هوش مالی را اقداماتی که یک فرد در راستای مدیریت مالی خود انجام می دهد می داند. این اقدامات بر سه اصل سرمایه , بدهی و گردش مالی استوار است. 

رابرت کیوساکی

چرا هوش مالی اهمیت دارد؟ 

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا هوش مالی مهم است؟ ایران در بین ۱۴۹کشور دنیا از لحاظ رفاه در رده ۱۱۸ قرار دارد. این ارقام نشان می دهند که اگر هوش مالی بالایی نداشته باشید زندگی سختی خواهید داشت. در حالیکه فردی با هوش مالی بسیار کمتر , در کشورهای توسعه یافته مثلا کانادا زندگی بسیار مرفه تری نسبت به شما دارد. با در نظر گرفتن مطالب گفته شده می توان دریافت که برای زندگی آسان تر در ایران باید هوش مالی بالایی داشت , در غیر اینصورت برای ارتقاء آن، باید آموزش دید. 

اجزای اصلی هوش مالی 

هوش مالی بالا به ۴ عامل اصلی بستگی دارد که هیچ کدام از این عوامل بر دیگری برتری ندارد و همه این عوامل باید همزمان و یکسان رعایت شوند. 

کسب در آمد بیشتر

افزایش درآمد

اگر شخصی در یک زمینه شغلی از سایر همکاران خود درآمد بیشتری داشته باشد و با زحمت بسیار به این درجه از پیشرفت برسد به عنوان فردی با هوش اقتصادی بالا در نظر  گرفته می شود. 

حفظ و نگهداری از پول 

افرادی که در زمینه شغلی خود هزینه ها را کاهش و سود خالص خود را افزایش می دهند , نیز از هوش مالی اقتصادی برخوردارند. 

برنامه ریزی و بودجه بندی پول

بودجه بندی پول

اگر قصد زندگی مرفه با درآمدتان یا ایجاد سرمایه گذاری مناسب برای آینده دارید باید درآمدتان را بودجه بندی کنید. 

اهرمِ ساختن پول 

اغلب افرادی که هوش اقتصادی بالایی دارند بخشی از سرمایه خود را صرف سرمایه گذاری می کنند تا ارزش پولشان حفظ شود و در مواقع نیاز از آن استفاده کنند. البته موضوع سرمایه گذاری در هر زمینه بحثی کاملا جداست که در مقالات قبلی به این موضوع پرداختیم. بخشی از سرمایه گذاری ها مربوط به صندوق های سرمایه گذاری در بانک هست که با توجه به تورم اقتصاد کشورمان , به صرفه نیست و نیاز به دانش اقتصادی خاصی ندارد. بخش دیگری از سرمایه گذاری ها ,سرمایه گذاری در طلا , ارز های دیجیتال , بورس , املاک و سایر زمینه هاست که در مقالات قبلی به این مبحث نیز پرداخته ایم. 

سخن پایانی 

همه این امور نیاز به هوش اقتصادی بالایی دارد و باید آموزش های لازم در این زمینه را داشته باشید و همواره در حال مطالعه  و یادگیری باشید. چند مورد از توصیه هایی که برای شما جهت موفقیت در این زمینه لازم است در ادامه ذکر می شود: 

حداقل ۱۰% از درآمدتان را به سرمایه گذاری اختصاص دهید و همه آن را خرج هزینه های ماهانه نکنید 

مخارج خود را کنترل کنید , مخارج شما نباید بیشتر از درآمدتان باشد در غیر اینصورت بدهی بالا خواهید آورد و این برای سرمایه شما خوب نیست. 

کنترل مخارج

مهمترین سرمایه خود شما هستید , برای بالا بردن دانش و هوش اقتصادی خود، اگر لازم به هزینه باشد از پرداخت آن دریغ نکنید. 

رابرت کیوساکی: 

ثروتمندان یاد گرفته اند که چطور می‌ توان پول درآورد، به همین دلیل است که روز به روز ثروتمندتر می‌ شوند. فقرا نیز بلد نیستند که چگونه می‌ توان ثروت را به دست آورد و تا زمانی که برای یاد گرفتن تلاش نکنند، فقیر خواهند ماند. 

خروج از نسخه موبایل