نماد سایت طلا و جواهر احسان

پیش بینی اثرات احتمالی توافق برجام بر طلا

بورس , ارز , طلا و مسکن جزو بازارهایی محسوب می شود که تغیر تحولات قیمت در این بازار ها از بازار های جهانی تبعیت می کند.با توجه به وقفه ایجاد شده در مذاکرات و از سرگیری دوباره این مذاکرات در ماه گذشته ,  کم و بیش اثرات این وقایع در قیمت ها ملموس است.

هم اکنون آنچه در بازار طلا قابل مشاهده بوده , این است که این بازار با وجود تغییر قیمت ها , همچنان در رکود عمیقی به سر می برد. به نظر می رسد خریداران در انتظار اخبار پیش روهستند و منتظر موقعیت مناسب برای خرید و بیش تر نظاره گر هستند.

تحلیلگران اقتصادی آینده بازارهای ایران را به نتیجه مذاکرات گره زده اند.بازار طلا و جواهر نیز جز بازارهایی است که به شدت در انتظار نتیجه این مذاکرات هست , که در صورت انجام توافق قیمت ها روند کاهشی به خود خواهد گرفت.

 

 

 

پارامترهای تاثیر گذار در طلا

قیمت انس طلا جهانی و قیمت ارز داخلی ۲فاکتور اصلی تعین کننده قیمت طلا و سکه در کشور به شمارمی روند.با توجه به بحران جهانی میان و اوکراین و روسیه انتظار می رود پس از پایان این تنش ها قیمت انس جهانی روندی کاهشی پیدا کند.البته اگر تنش ها در سطح جهانی ادامه یابد اثرات خود را در انس طلای جهانی خواهد گذاشت.قیمت انس جهانی نیز از اهرم های تعین کننده قیمت طلا و سکه  در بازار کشور است. به نظر برخی تحلیلگران , قیمت طلا در ایران بیشتر از قیمت انس جهانی به قیمت دلار بستگی دارد , به بیان دیگر با کاهش قیمت دلار در صورت انجام توافق , قیمت طلا در ایران نیز می تواند کاهش ملموسی داشته باشد.

 

 

تحلیلگران بر این باورند که با توجه به تورم  اخیر در کشور قیمت اصلی دلار بیشتر از ارقام حال حاضر هست و در صورت انجام توافق , کاهش ۱۰ الی ۱۵ درصدی خواهد داشت و نباید انتظار کاهش بیشتر باشیم.ابه بیان دیگر انتظار می رود قیمت دلار در کانال ۲۵الی۲۷ هزار تومان خواهد بود , در حالی که در شرایط مشابه قبل از عید (۱۴۰۰) در صورت انجام توافق این عدد بین ۲۳الی۲۵ می توانست باشد.

ازین رو می توان نتیجه گرفت که اتمام موفق احیای برجام , می تواند کاهش ۱۰ الی ۱۵ درصدی به همراه داشته باشد.

افزایش نیافتن قابل توجه نرخ ارز همچنین کاهش نرخ انس طلای جهانی به وسیله پایان احتمالی شیوع کرونا و تنش های جهانی میتواند سال آرامی را برای طلا رقم بزند.

خروج از نسخه موبایل