نماد سایت طلا و جواهر احسان

گردن تیره پس از پوشیدن زنجیر طلا، چرا؟ (با راه حل)

آیا طلا و جواهرات مورد علاقه جدید شما پس از اولین بار پوشیدن، پوست شما را تیره کرده است، اما نمی توانید دلیل آن را بفهمید؟

تیره شدن نشان دهنده ی یک واکنش آلرژیک است و نواحی تیره اطراف گردن، به معنای آن است که شما می توانید یکی از معدود افرادی باشید که به طلا حساسیت دارید.

اما قبل از اینکه طلا و جواهرات مورد علاقه خود را انتخاب نمایید، این چیزی است که باید بدانید. واکنشی که تجربه می کنید لزوماً به دلیل طلا نیست، بلکه به دلیل فلزات موجود در طلا است. به عنوان مثال، نیکل.

بیشتر اوقات طلا و جواهرات ساخته شده، حاوی نیکل هستند که به طلای خالص اضافه می شود تا استحکام و مقاومت آن بالا رود. در چنین مواردی، واکنش آلرژیک تجربه شده، آلرژی به نیکل یا حساسیت به فلز دیگری است که باعث ایجاد لکه های تیره روی گردن شما می شود.

برای کسب توضیحات و اطلاعات بیشتر در مورد دلایل تیره شدن گردن پس از پوشیدن زنجیر طلا، این مقاله بیشتر در مورد آلرژی های پوستی و دلایل تغییر رنگ بررسی می شود. بنابراین، اجازه دهید به این جزئیات بپردازیم.

خوب، مهم است که توجه داشته باشید که هر شکلی از تغییر رنگ روی پوست شما نشانه نوعی واکنش حساسیتی است که ممکن است نسبت به فلزات خاصی در طلا و جواهرات داشته باشید.

به همان اندازه که گفته می شود برخی افراد از آلرژی به طلا رنج می برند، به این نکته توجه داشته باشید که طلای خالص یک فلز گرانبها و بی اثر است و طلای خالص با عرق یا هر ماده شیمیایی دیگری روی پوست شما واکنش نشان نمی دهد.

اما یک نکته وجود دارد، علیرغم غیر واکنشی بودن، طلای خالص برای ساخت زیورآلات بسیار نرم است و تنها راه برای داشتن زیورآلات طلا و جواهر، افزودن فلزات دیگر به طلا است.

متداول ترین فلزات اضافه شده به طلا شامل نیکل، نقره و مس و غیره است. این فلزات واکنش پذیر هستند و به عنوان مثال نیکل، عامل شایع حساسیت پوستی به جواهرات است.

دلایل مهم تیره و سیاه شدن پوست

۱.سایش فلزی (Metallic Abrasion):

دلیل اصلی تغییر رنگ انگشت یا گردن هنگام پوشیدن زنجیر طلا، سایش فلزی است.

سایش فلزی اغلب از تعامل طلا و جواهرات با لوازم آرایشی و میکاپ، و همچنین سایر محصولات زیبایی پوست و مو که حاوی ترکیباتی اغلب سخت‌تر از طلا و واکنش‌پذیرتر هستند، ایجاد می‌شود.

۲.خوردگی فلزات (Corrosion of Metals):

دلیل دیگر تیره شدن یا تغییر رنگ گردن شما، خوردگی اجزا فلزی در زنجیر طلای شماست.

همانطور که در بالا ذکر شد، طلای خالص خورده نمی شود، اما آلیاژهای فلزی که با طلا مخلوط شده اند، خورده می شوند و باعث تغییر رنگ می شوند.

به عنوان مثال، اگر زنجیر طلای ۱۸ عیار را در نظر بگیرید، چنین زنجیر طلایی از ۷۵٪ طلا و ۲۵٪ آلیاژهای فلزی غیرطلا ساخته شده است. اتفاقی که می افتد این است که این آلیاژهای فلزی اگر بر پایه مس یا نقره باشند باعث خوردگی می شوند. این آلیاژها اغلب منجر به تشکیل ترکیبات شیمیایی تیره روی گردن شما می شوند.

به خاطر داشته باشید که وقتی عرق می‌کنید، اسیدهای چرب و چربی‌ها آزاد می‌شوند و این باعث خوردگی بیشتر زنجیر طلا می‌شود.

اگر در مناطق استوایی یا مناطق نیمه گرمسیری یا نزدیک دریا زندگی می کنید، خوردگی سریعتر اتفاق می افتد و تیرگی فقط بدتر می شود.

۳.آلرژی به نیکل (Nickel Allergies):

همانطور که در بالا ذکر شد، وجود نیکل در طلا (به عنوان یک آلیاژ) یکی از بزرگترین دلایل حساسیت به طلا و متعاقب آن تغییر رنگ پوست است.

این بدان معنی است که شایع ترین علت سیاه شدن پوست هنگام پوشیدن زنجیر طلا، حساسیت به نیکل است.

در حالی که نیکل نقش مهمی در تقویت فلز گرانبها ایفا می کند، بدن شما ممکن است از نیکل بیزار باشد و در نتیجه حساسیت های پوستی و تیره شدن پوست در محل تماس طلا و جواهرات ایجاد شود.

کاتالیزورهای تیره شدن گردن

(Catalysts of the neck darkening)

عوامل متعددی وجود دارد که درجه و یا دفعات تیرگی پوست را افزایش می دهد. یکی از این عوامل تعریق است که در آن نمک ها، چربی ها و اسیدهای چرب عرق باعث فرسایش فلزاتی می شود که بخشی از زنجیر طلا را تشکیل می دهند.

تعریق فقط تیرگی دور گردن را بدتر می کند، به همین دلیل است که ورزش کردن با زنجیر طلا ایده آل نیست.

محیط های حاوی کلر نیز سرعت خوردگی زنجیر طلا را افزایش می دهد و ممکن است باعث تیره شدن خیلی زود پوست شود.

برای محافظت از زنجیر طلای خود، اگر در محیط‌هایی با کلر یا برم، به عنوان مثال، جکوزی یا استخر هستید، باید از پوشیدن زنجیر طلا خودداری کنید. چنین محیط هایی اغلب سرعت الکترولیز در جواهرات را افزایش می دهند.

چگونه لکه های زنجیر را از گردن خود پاک کنید؟

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای خلاص شدن از شر لکه‌های زنجیر طلای گردن تان، این است که لیمو یا آب لیمو را در اطراف نواحی تیره گردن تان بمالید. آب لیمو را حدود ۱۰ دقیقه بگذارید و سپس با آب سرد آن را بشویید.

از طرف دیگر، می توانید حدود یک بار در هفته با استفاده از مخلوطی از جو درشت آسیاب شده و مقداری تفاله گوجه فرنگی، قسمت های تیره گردن را بشویید و خمیر درست کنید. این خمیر را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. پس از آن حتماً ناحیه اسکراب شده را مرطوب کنید.

 

 

 

خروج از نسخه موبایل