نماد سایت طلا و جواهر احسان

۲علت اصلی سیاه شدن طلا

چرا طلا سیاه می شود؟ آیا طلای واقعی سیاه می شود؟آیا سیاه شدن طلا به منزله تقلبی بودن آن هست؟در این مقاله قصد داریم به تمامی این سوالات پاسخ دهیم , پس با ما همراه باشید.

چرا طلا سیاه می شود؟

طلا از جمله فلزاتی هست که به آسانی به عناصر دیگر از جمله اکسیژن واکنش نمی دهد و در طولانی مدت می تواند خاصیت براق و درخشندگی خود را حفظ کند.از همین رو طلا از ایام قدیم تا به الان جزو دارایی های با ارزش به حساب می رود و در گذر زمان نیز ارزش خود را حفظ می کند.البته تمامی این موارد برای طلای خالص است.

تغیر رنگ یا کدر شدن طلا در نتیجه مستعمل شدن و خوردگی  تدریجی طلا به وجود می آید که نتیجه آن تغیر ظاهر رویه طلاوجواهرات شماست که اصطلاحا به آن پوسته سیاه می گویند.

 

در مطالب بالا بیان شد که طلای خالص کدر نمی شود , پس چرا برخی طلا و جواهرات کدرمیشوند؟آیا تقلبیست؟علت اول و اصلی عیار طلا هست.طلا خالص یا همان ۲۴عیار خاصیت نرم و انعطاف پذیری دارد که استحکام کافی برای ساخت جواهرو مصنوعات طلا ندارد. ازین رو آن را با سایر فلزات گران بها از جمله نقره , نیکل , مس ترکیب می کنند تا استحکام کافی را تامین کنند.حالا اگر در این ترکیب از مس بی کیفیت استفاده شود یا درصد مس استفاده شده درآن بیشتر از نقره باشد , احتمال اینکه طلا سیاه شود بسیار زیاد است.این اتفاق اکثرا در تابستان اتفاق می افتد و علت اصلی آن تعرق بدن شما و نمک موجود در آن هست که با مس واکنش ایجاد کرده و ردی سیاه یا سبز بر جا می گذارد.

البته تمامی جواهرات شما ساخته شده از طلای ۱۸عیار هست و آلیاژی از طلا هستند.یعنی وجود سایر فلزات در مصنوعات طلا شما از قیمت آن کم نمی کند و امری طبیعیست , پس نگران نباشید.

دومین دلیل سیاه شدن طلا آبکاری است.تقریبا تمامی طلا و جواهرات بستگی به نوع آن جهت زیبایی و درخشش بیشتر با طلا یا رودیوم آبکاری شده اند.اگر کیفیت آبکاری پایین باشد طلا به اصطلاح سیاه می شود و تنها راه حل آن آبکاری دوباره آن هست.

 

آیا سیاه شدن طلا به منزلی تقلبی بودن آن است؟

همان طور که گفته شد سیاه نشدن و عدم واکنش با سایر عناصر از جمله اکسیژن فقط برای طلای خالص صدق می کند و هرچه عیار پایین تر باشد به منزله درصد بیشتر سایر فلزات در ترکیب آن هست , در نتیجه احتمال سیاه شدن آن نیز بیشتر می شود.امروزه طلای ۲۴ عیار فقط در سکه ها و شمش های طلا دیده می شوند.

 

نحوه  تمیز کردن طلا سیاه شده با جوش شیرین

نکته: توجه شود روش بیان شده فقط برای مصنوعات تراشی طلا هست و اگر سنگ های گران بها در جواهرت شما به کار رفته است این روش به هیچ عنوان توصیه نمی شود و به استحکام و درخشندگی آن ها آسیب وارد می کند.

خروج از نسخه موبایل