نماد سایت طلا و جواهر احسان

سیاست های مالی و پولی

سیاست های پولی دولت ها از اصلی ترین ابزارها برای ایجاد ثبات اقتصادی یک کشور به شمار می آیند.سیاست پولی رابطه مستقیم میان عرضه پول و نرخ بهره است.دولت ها با کم و زیاد کردن این دو شاخص اقدام به کنترل نقدینگی جامعه کرده و در نتیجه به اهداف اقتصادی خود دست می یابند. 

سیاست های کلی پولی با توجه به شرایط اقتصادی ، به دو نوع انبساطی و انقباضی تقسیم می شوند. 

سیاست های انبساطی 

سیاست های انبساطی همیشه منجر به افزایش نقدینگی می شوند.این سیاست ها زمانی اتفاق می افتند که اقتصاد درحالت رکود قرار گرفته باشد. از این رو با عرضه پول و کاهش نرخ بهره ، موجب خروج پول از بانک ها و ایجاد قدرت خرید بین مردم می شوند و اقتصاد کشور از حالت رکود خارج می شود. 

سیاست های انقباضی 

سیاست های انقباضی همیشه منجر به کاهش نقدینگی می شوند.سیاست های انقباضی زمانی اتفاق می افتد که اقتصاد در حالت تورم قرار گرفته باشد.این سیاست ها موجب کاهش عرضه پول و افزایش نرخ بهره جهت جذب نقدینگی موجود در جامعه می شوند و اقتصاد کشور از حالت تورم خارج می شود. 

 

 

 

هر یک ازسیاست های پولی هدف های اقتصادی به خصوصی دارند; برای مثال اهداف سیاست های انبساطی افزایش نقدینگی و اهداف سیاست های انقباضی کاهش نقدینگی هستند.البته سیاست های مالی اهداف دیگری نیز دارند مانند:  

سیاست های مالی

 

 

سیاست های مالی همان سیاست های مربوط به ساختار مالیاتی و سطح خرید دولت است. مخارج و درآمد دولت ها دو عامل اثرگذار در این زمینه هستند.با کم و زیاد شدن هریک از این عوامل , توزیع درآمد و سطح امور اقتصادی دستخوش بعضی تغیرات می شوند. 

سیاست های مالی با توجه به وضعیت اقتصادی به سه دسته تقسیم می شوند: 

خنثی: این نوع سیاست زمانی اتفاق می افتد که ثبات اقتصادی بر جامعه حاکم است و مخارج دولت توسط دستگاه های مالیاتی تامین شود. 

انبساطی: این نوع سیاست زمانی اتفاق می افتد که مخارج دولت بیشتر از درآمدهای مالیاتی باشد و به اصطلاح جامعه در حالت رکود قرار گیرد. 

انقباضی: این نوع سیاست هم زمانی اتفاق می افتد که مخارج دولت کمتر از درآمد های مالیاتی باشد و به اصطلاح جامعه در حالت تورم قرار گیرد. 

سوال اصلی اینست که هر کدام از این وقایع چه تاثیری بر بازار طلا دارد؟

 

 

زمانی که بازار در حالت رکود باشد به این معنی هست که طلا به مقدار کافی در بازار وجود دارد اما قدرت خرید پایین جامعه باعث می شود معامله ای صورت نگیرد.این شرایط به شدت برای بنکداران و فروشندگان طلا نامناسب است. 

زمانی هم که بازار در حالت تورم قرار دارد به این معنی هست که طلای کافی برای پاسخگویی به نیاز جامعه متناسب با نقدینگی سطح جامعه وجود ندارد.این شرایط موجب افزایش قیمت ها و متضرر شدن خریداران می شود. 

پس بهترین حالت ، ثبات اقتصادی است تا هیچ کدام از طرفین خریداران و فروشندگان طلا متضرر نشوند. 

خروج از نسخه موبایل