نماد سایت طلا و جواهر احسان

نقش طلا در اقتصاد امروزی 

 

بعد از اینکه هر کشور پول داخلی خود را چاپ کرد , مقبولیت سکه های طلا کاهش یافت , اما همچنان طلا مقبولیت خود را در جهان داشت. به دنبال کاهش مقبولیت سکه های طلا باید استانداردی وجود داشت که ارز های داخلی کشور ها توسط آن ارزش گذاری شوند و چه گزینه ای بهتر از طلا! 

 

 

اگر تایم کافی برای مطالعه مقاله ندارید می توانید از پادکست این مقاله استفاده کنید.

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/09/نقش-طلا-در-اقتصاد-جهان.mp3?_=1

 

اولین کشوری که پیشنهاد استفاده از طلا برای این استاندارد را داشت بریتانیا بود و به دلیل محبوبیت طلا , این روش به سرعت به مقبولیت رسید. با استفاده از این روش امکان پرداخت پول داخلی و دریافت طلا , همچنین مقایسه ارزش پول داخلی کشورها امکان پذیر شد. به دنبال آن کشورها شروع به قراردادن طلا به عنوان پشتوانه ی مالی ارز داخلی خود کردند و آلمان اولین کشوری بود که در این مسیر به بریتانیا پیوست. امروزه کشورهای انگشت شماری از جمله برخی کشور های آمریکای لاتین که معادن نقره زیادی دارند و چین که سیاست های متفاوتی برای تعیین ارزش ارز داخلی خود دارد , از این روش پیروی نمی کنند. 

 

 

در حال حاضر کشور ها برای چاپ پول نیاز به ذخیره طلا دارند , به بیان دیگر می بایستی به مقدار پول چاپ شده طلا ذخیره سازی کنند که معمولا این پروسه توسط بانک مرکزی هر کشور انجام می شود در واقع هنگام نوسانات و تحولات اقتصادی یک کشور میزان طلای ذخیره شده کشور تغییر می کند , برای مثال زمانی که قیمت دلار افزایش پیدا می کند در واقع ارزش پول ملی کشور کاهش پیدا میکند و طبیعتا ذخایر طلا نیز کاهش پیدا می کند. در این صورت می بایستی دولت با استفاده از کاهش ارزش پول ملی به دنبال صادرات بوده و توسط آن به افزایش ذخایر نقدینگی و خرید طلا برای جبران خلاء به وجود آمده اقدام کند و اقتصاد را به حالت طبیعی باز گرداند. 

 

 

بازار طلا هم اکنون با وجود بازار های سرمایه گذاری دیگر همچون نفت , بورس و ارزهای دیجیتال همچنان جزو ارزشمند ترین بازارهای  امروز به شمار می رود. بازار طلا همیشه با بازارهای دیگر همبستگی معکوسی دارد. برای مثال بازار طلا و نفت همیشه معکوس هم هستند و زمانی که قیمت طلا افزایش پیدا می کند , قیمت نفت روند کاهشی به خود می گیرد. در کل زمانی که نقدینگی به سوی یک بازار روانه شود طبیعتا از بازار دیگری خارج شده است و به دنبال آن روند نزولی خواهد گرفت. 

سخن پایانی

 

 

به جرعت می توان گفت امروزه طلا مهمترین فاکتور در دنیای اقتصاد به شمار می رود. جلوه چشم نواز ,درخشش , کمیابی و ماندگاری این فلز زرد موجب شده هیچ کدام از سرمایه های به وجود آمده در تاریخ , نتوانند جایگزین طلا بشوند. به نظر می رسد ارز های دیجیتال بتوانند پس از چند قرن این کیمیای خاص را از دور خارج کند اما نیازمند زمان بسیار طولانیست و در حال حاضر امکان انجام این کار عملا به صفر رسیده است. پس اگر به دنبال سرمایه گذاری هستید بهتر است در جهت بازار یعنی سرمایه گذاری در طلا , حرکت کنید. 

 

 

خروج از نسخه موبایل