نماد سایت طلا و جواهر احسان

آبکاری طلا چگونه انجام می شود؟

آبکاری طلا

به طور کلی آبکاری در لغت به معنی پوشاندن یک سطح با لایه ای نازک از جنس فلز دیگریست.حالا اگر این لایه از جنس طلا باشد آبکاری طلا نامیده می شود. آبکاری طلا یا نقره اکثرا روی اجسامی از جنس استیل یا روی انجام می گیرد ، چرا که هزینه ساخت این اجسام با این جنس به مراتب ارزان تر به عمل می آید و فقط با آبکاری طلا بر روی این اجسام یا زیورآلات ، جلوه ای درخشان به خود می گیرند.

اگر تایم کافی برای مطالعه مقاله ندارید می توانید از پادکست های این مقاله استفاده کنید.

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/12/P1-1.mp3?_=1

 

همچنین یکی دیگر از کاربردهای آبکاری طلا ، نوسازی و بخشیدن درخشندگی دوباره به جواهرات طلایی شماست. چرا که ممکن است عیار و کیفیت پایین طلای شما با قرار گرفتن در معرض شرایط نامساعد ، باعث کدر شدن زیورآلات شما شود.

 

 

مراحل آبکاری طلا

تمیز کردن فلز بستر

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/12/p2-1.mp3?_=2

 

در مرحله اول می بایست سطح فلز پایه به خوبی تمیز شود و عاری از هرگونه آلاینده خارجی باشد. چرا که وجود گرد و غبار یا چربی و روغن می تواند از چسبیدن لایه طلا بر روی آن جلوگیری کند. استفاده از امواج ما فوق صوت و یا انرژی الکتریسیته از بهترین روش ها برای تمیز کردن فلزات پایه هستند.

 

 

پوششی از جنس نیکل

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/12/P3.mp3?_=3

 

شاید برایتان جالب باشد که قبل از آبکاری طلا ابتدا لایه ای از نیکل روی فلز پایه کشیده می شود.این امر به دلیل چسبندگی بسیار بهتر طلا به این فلز است چرا که استیل سطحی صاف و صیقلی دارد و عملا آبکاری طلا روی سطح این فلزات ناممکن است. همچنین وجود نیکل در لایه زیرین طلا ، موجب می شود در گذر زمان مقاومت طلا بالاتر برود و کمتر کدر شود. از این رو جواهر پایه ، داخل پودر نیکل قرار گرفته و حرارت داده می شود تا نیکل ذوب شده تمامی سطح فلز پایه را پوشش دهد.

 

 

آبکاری طلا

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/12/P.4-1.mp3?_=4

 

در مرحله آخر فلز پایه نیکل اندود شده ، داخل محلول الکترولیت طلا که از اسید نیتریک ، طلا و چند اسید دیگر تشکیل شده است قرار می گیرد و با انتقال جریان الکتریسیته طلا روی فلز پایه می نشیند. ضخامت لایه طلا آبکاری شده نباید بیش از حد باشد چرا که در این صورت به آسانی آسیب دیده و از بین می رود. به طور معمول ضخامت لایه طلا آبکاری شده در حدود ۰.۵ تا ۱میکرون کار می شود. از سویی ضخامت ۲.۵ میکرونی می تواند بهترین ضخامت این لایه باشد چرا که دوام و استحکام آن را افزایش می دهد.

 

 

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/12/P.5-1.mp3?_=5

 

عبارت GP (Gold Plating) بر روی جواهرات و بدلیجات ، نشان دهنده وجود روکش طلا روی این جواهرات است و الزاما جنس اصلی آنها طلا نیست. به بیان دیگر در صورت مشاهده این عبارت روی جواهرات می بایست متوجه شوید که جنس اصلی آن طلا نیست و فقط روکش طلا دارد ، از این رو نباید قیمت بسیار بالایی داشته باشند.

 

 

خروج از نسخه موبایل