نماد سایت طلا و جواهر احسان

انواع زنجیر ها

انواع زنجیرها

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع زنجیرها بپردازیم اما قبل از پرداختن به این موضوع ، ماهیت این محصول و هدف از پیدایش آن را بررسی می کنیم. در گذشته هدف از ابداع زنجیر ، جایگزینی آن به جای طناب بوده است و به صورت دستی ساخته می شد. به این ترتیب از زنجیرهای ظریف در کارهای سبک مانند کشیدن آب از چاه و از زنجیرهای سنگین در امور سخت و طاقت فرسا مانند لنگرهای کشتی ها و آسیاب های آبی استفاده می شد.

اگر تایم کافی برای مطالعه این مقاله ندارید می توانید از پادکست های این مقاله استفاده کنید.

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/مقدمه.mp3?_=1

 

امروزه زنجیر ها توسط دستگاه ها ساخته می شوند و بیشتر جنبه تزئینی به خود گرفته اند. متخصصان مد انواع زنجیرهای تزئینی را در سه گروه ثابت دسته بندی کرده اند. این دسته بندی ها بر اساس سبک و سیاق این محصولات و نوع ساخت این محصولات تشکیل شده اند. برخی از این زنجیرها به تنهایی کاربرد دارند و می توانند جلوه خوبی به استایل شما بدهند. در همین حین برخی زنجیر ها به تنهایی کاربرد خاصی ندارند و فاقد معنا هستند و با استفاده از مدال ها کاربرد اصلی آن ها مشخص می شود.

زنجیرهای کلاسیک

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/زنجیر-های-کلاسیک.mp3?_=2

 

زنجیرهای کلاسیک از سبک های قدیمی به شمار می روند و جزء سبک های استاندارد هستند. به بیان دیگر می توان گفت زنجیرهای کلاسیک مشخص کننده سبک استاندارد بوده اند. زنجیرهای کلاسیک شامل ۵نوع مختلف از زنجیر ها می شوند که عبارتند از :

زنجیرهای کابلی

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/زنجیر-های-کابلی.mp3?_=3

 

زنجیرهای کابلی یکی از محبوب ترین زنجیرها محسوب می شوند که به صورت حلقه های بیضی شکل و یکنواخت پشت سرهم ساخته می شوند. این زنجیرها در سایزها و ضخامت های مختلفی ساخته می شوند و به همین دلیل هم برای زنان و هم مردان مناسب است.

زنجیرهای رولو

 

 

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/رولو.mp3?_=4
زنجیرهای رولو

 

 

زنجیرهای رولو شبیه زنجیرهای کابلی هستند و فقط چند تفاوت ریز آن هارا ازهم متمایز می سازد. حلفه های زنجیرهای رولو دایره شکل هستند. سایز کوچک این زنجیرها مناسب بانوان و سایز بزرگ آن مناسب استفاده آقایان است.

 

 

 

 

 

زنجیرهای مارینر(ملوانی)

زنجیرهای مارینر

 

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/مارینر.mp3?_=5

 

این سبک از زنجیرها از حلقه های بیضی شکل تشکیل شده است که در قسمت میانی این حلقه ها ، یک اتصال کوچک به صورت میله قرار دارد. دلیل نام گذاری این نوع از زنجیرها شباهت حلقه های آن به زنجیرهای لنگر کشتیست. این نوع از زنجیرها یکی از محبوبترین سبک ها میان مردان به شمار می رود.

 

 

نوع دیگر این سبک از زنجیر ها پاف نامیده می شوند و از محبوبیت خوبی بین مردم برخوردار است.

 

 

 

زنجیرهای فیگار

زنجیرهای فیگار

 

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/فیگار.mp3?_=6

 

این نوع زنجیرها از چند حلقه دایره ای شکل و میان هر دو یا سه حلقه دایره ای شکل یک حلقه بیضی شکل قرار می گیرد. زنجیرهای فیگار به زنجیرهای ترکیبی کارتیه نیز شهرت دارند و اکثرا در ساخت زیورالات از جمله دستبندها و گردنبندها کاربرد دارند.

زنجیرهای کورب

زنجیرهای کورب یا کارتیه

 

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/کورب.mp3?_=7

 

این زنجیرها اصالتی کوبایی دارند و بعد از مهاجرت مردم کوبا به آمریکا , بین رپرهای آمریکایی به سرعت رواج یافت. این زنجیر ها در ایران به نام  طرح کارتیه شناخته می شوند و هم بین مردان و هم بانوان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

زنجیرهای مدرن

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/مدرن.mp3?_=8

 

این نوع از زنجیرها دارای سطوحی صاف و صیقلی هستند و از جزء سبک های به خصوص به شمار می روند. این نوع از زنجیرها مختص افراد سخت پسند هستند. زنجیرهای مدرن شامل ۵نوع از زنجیرها می شوند که عبارتند از:

زنجیرهای امگا

زنجیرهای امگا

 

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/امگا.mp3?_=9

 

این نوع زنجیرها از صفحات صیقلی ریزی تشکیل شده اند و شهرت آن ها به دلیل ظاهر درخشانشان است. این نوع زنجیرها انعطاف و دامنه حرکتی محدودی دارند و در صورت عدم رعایت جوانب احتیاط هنگام استفاده از این نوع زنجیرها ، احتمال شکستن آن ها بسیار بالاست.

زنجیرهای ماری

زنجیرهای ماری

 

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/ماری.mp3?_=10

 

این نوع زنجیرها از صفحات محدب و صیقلی تشکیل شده اند و شباهت بالایی به زنجیرهای امگا دارند. اصلی ترین تفاوت زنجیرهای امگا و ماری انعطاف بالای زنجیرهای ماری است.

زنجیرهای سنگاپوری

زنجیرهای سنگاپوری

 

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/سنگاپوری.mp3?_=11

 

زنجیر های سنگاپوری تلفیقی از سبک کلاسیک و مدرن هستند که به استحکام و مقاومت بالا شهرت دارند. این زنجیرها حالت پیچ و تاب خوردگی دارند و پاسخگوی افراد سخت پسند هستند.

زنجیرهای تیغ ماهی

زنجیرهای تیغ ماهی

 

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/تیغ-ماهی.mp3?_=12

 

این زنجیرها هنگامی که روی سطح صاف قرار میگیرند حالت کاملا مسطحی دارند و دلیل نامگذاری آن ها شباهت این نوع زنجیرها به تیغ ماهیست.

زنجیرهای باکسی

زنجیرهای باکسی

 

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/باکسی.mp3?_=13

 

زنجیرهای باکسی از اتصالاتی به شکل مکعب مربع تشکیل شده اند.این زنجیرها اکثرا به همراه مدال کاربرد دارند. این نوع زنجیرها ، زنجیرهای ونیزی نیز نامیده می شوند که به دلیل ساختار باکسی شکل آن تعمیر این نوع از زنجیر ها بسیار ساده تر نسبت به سایر زنجیرهاست. کافیست باکس آسیب دیده خارج شود و به باکس بعدی متصل شود.

زنجیرهای بافت

 

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/بافت.mp3?_=14

 

این نوع زنجیرها از به روزترین مدل های زنجیرهاست و مناسب افرادیست که به دنبال مد روز هستند. زنجیرهای بافت شامل ۵نوع از زنجیرها هستند که عبارتند از:

 

زنجیرهای پاپکورن

زنجیرهای پاپ کورنی

 

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/زنجیر-های-پاپکورن.mp3?_=15

 

این نوع زنجیرها از زنجیرهای ماری شکل تشکیل شده اند که در اتصالات خود گوی های برجسته ای دارند که یاد آور طرح پاپکورن هستند. به این دلیل این نوع از زنجیرها به زنجیرهای پاپکورنی شهرت یافته اند.

زنجیرهای توپی

زنجیرهای توپی

 

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/زنجیر-های-توپی.mp3?_=16

 

این نوع از زنجیرها از تعداد زیادی گوی های کوچک با سایز ۱الی ۲ میلیمتر تشکیل شده اند که توسط یک زنجیر باریک در نزدیکی هم قرار گرفته اند. این سبک از زنجیرها بین آقایان از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

زنجیرهای بیزانس

زنجیرهای بیزانس

 

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/تیراس-1.mp3?_=17

 

این نوع زنجیرها که به زنجیرهای اتریشی نیز ملقب هستند با طرح های بسیار پیچیده ساخته می شوند که در نهایت به صورت یک زنجیر لوله ای دیده می شود. نام گذاری این سبک از زیورآلات به دلیل شباهت ان ها به جواهرات روم شرقی است.

زنجیرهای طنابی

 

زنجیرهای طنابی

 

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/طنابی.mp3?_=18

 

این نوع زنجیرها به شکل ۲ طناب در هم پیچیده شده ساخته می شوند و اغلب با یک مدال استفاده می شوند. زنجیرهای طنابی محبوب ترین نوع زنجیرهای بافتی در سراسر جهان محسوب می شود و از زنجیرهای سنگین محسوب می شود.

زنجیرهای اسپیگا

زنجیرهای اسپیگا

 

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/اسپیگا.mp3?_=19

 

این نوع از زنجیرها از پیوند های بیضی شکل تشکیل شده اند که به نظر میرسد همگی به یک سمت تنیده شده اند و شبیه خوشه های گندم دیده می شوند. اسپیگا در زبان اصلی به معنای خوشه گندم نیز ترجمه می شود.

خروج از نسخه موبایل