نماد سایت طلا و جواهر احسان

معروف ترین جواهرات آبی

جواهرات آبی

در مقاله های قبلی به معروف ترین سنگ ها و زیورآلات سرخ پرداختیم. در این مقاله قصد داریم به بررسی زیورآلات آبی بپردازیم. رنگ آبی در طبقه بندی رنگ ها جزئی از رنگ های سرد محسوب می شود. طبق مطالعات انجام شده این رنگ محبوبیت بیشتری میان آقایان دارد. این رنگ به عنوان رنگی آرامش بخش شناخته شده است و اغلب نشان دهنده صداقت , حقیقت و بهشت است. 

اگر تایم کافی برای مطالعه مقاله را ندارید می توانید از پادکست این مقاله استفاده نمایید.

 

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/09/سنگ-های-قیمتی-آبی_1.mp3?_=1

 

الماس  

این نوع الماس ها جزئی از ارزشمند ترین و کمیاب ترین نوع الماس هاست. علت آبی بودن این نوع از کانی های با ارزش وجود عنصر بور در بافت آن هنگام تشکیل هست. این نوع از الماس ها مانند الماس های بی رنگ از درجه سختی کاملی از ۱۰ برخوردار هستند. الماس ها در مقابل خراشیده شدن مقاومت خارق العاده ای دارند اما سخت ترین کانی ها نیستند همین طور الماس های آبی نیز احتمال شکسته شدن در مقابل ضربات سخت را دارند. 

 

الماس

 

یاقوت کبود 

احتمالا نام این گوهر به گوشتان خورده است. یاقوت کبود محبوب ترین سنگ ها در دنیای جواهرات به خصوص رینگ های نامزدی می باشد. کروندوم , عنصر اصلی سازنده ی یاقوت کبود هست و رنگ این گوهر از وجود عناصر تیتانیوم و آهن هنگام تشکیل آن نشأت می گیرد. یاقوت کبود از لحاظ سختی رده دوم گوهر های آبی را بعد از الماس از آن خود کرده است , در عین حال در مقابل شکستگی و خرد شدن بسیار مقاوم تر است. بعضی از یاقوت های آبی که رنگی متمایل به بنفش دارند بسیار با ارزش تر از نوع دیگر آن ها که متمایل به سبز هستند , می باشند. اگر قصد دارید خرید اقتصادی داشته باشید نوع مصنوعی این یاقوت ها پیشنهاد می شود. 

 

یاقوت کبود

 

اکوامارین 

اکوامارین در اصطلاح به رنگ آبی دریا در سنگ اشاره می کند. اکوامارین در بین گوهر های آبی به دلیل وجود سایه های رنگی و شفاف , عضو آرامش دهنده این خانواده محسوب می شود. این کانی ها درخشش زجاجیه فوق العاده ای دارند و هنگام جابجایی , نور را به خوبی منعکس می کنند. سنگ های اکوامارین از گوهرهای بسیار گَران قیمت به شمار می رود. البته بیشتر سنگ های اکوامارین موجود در بازار برای تقویت رنگ حرارت داده می شوند. 

 

اکوامارین

 

توپاز 

توپازها در طبیعت اغلب بی رنگ هستند و دلیل رنگ آبی برخی از این نوع سنگ ها , قرار گرفتن در معرض حرارت برای ایجاد رنگ آبی هست. گران ترین نوع سنگ های توپاز آبی  لندن بلو , آبی سیرا , آبی سوئیسیست. توپاز در کل از گوهر های مقرون به صرفه به شمار می رود و به دلیل سختی مناسب (سختی ۸از ۱۰) می تواند گزینه خوبی برای استفاده در جواهرات باشد. 

 

توپاز آبی

 

فیروزه 

فیروزه جزئی از اولین سنگ هایی بود که برای استفاده به عنوان زیورآلات و جهت زیبایی از آن استفاده شده است. قدمت استفاده از این کانی مشهور به ۵۵۰۰ سال پیش از میلاد در مصر بر میگردد که حاکمان وقت از فیروزه برای آراستگی شخصی استفاده می کردند. نام فیروزه به قرن ۱۶ میلادی بر میگردد و از کلمه فرانسوی به معنای «ترکی» نشات می گیرد زیرا از طریق آسیای صغیر  وارد اروپا شده است. فیروزه از لحاظ سختی در گروه سنگ های نرم قرار می گیرد و درجه سختی ۵الی ۶ از ۱۰ را دارد. سنگ های فیروزه برخلاف سایر کانی های معرفی شده دارای حفره های زیادیست که در هنگام قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا ضربه ای سخت , مستعد شکستگی و خرد شدن می شود. 

 

فیروزه

 

لعل 

در دنیای جواهرات، لعل ها ، به رنگ سرخ شهرت دارند و تا سال ۱۹۹۸ هر رنگی از لعل ها به جز آبی یافت شده بود. از این رو لعل های آبی بسیار کمیاب و ارزشمند هستند. لعل های آبی شبیه الکساندریت ها هستند زیرا همواره در حال تغییر رنگ می باشنداین سنگ ها می توانند با توجه به نوری که از قسمت پایین می تابد رنگ را تغییر دهند و از آبی یا سبز به بنفش تغییر دهند. این ویژگی لعل های آبی نشات گرفته از وجود عنصر وانادیوم در ترکیب آنهاست. لعل ها یا گارنت ها از لحاظ سختی در گروه سنگ های نسبتا سخت و مقاوم قرار می گیرند و درجه سختی ۷ را از آن خود کرده اند. 

 

لعل آبی
خروج از نسخه موبایل