نماد سایت طلا و جواهر احسان

هر آنچه که باید در مورد چک های صیادی بدانید!

چک صیادی

 

با توجه به یکپارچه شدن سامانه های صدور چک و راه اندازی سامانه صیاد تحت نظر بانک مرکزی در سال ۱۳۹۶ وجایگزینی چک های صیادی به جای چک های قدیمی ، سوالات و ابهامات زیادی در این مورد ایجاد شد که قصد بررسی یکی از این موارد را داریم.

اگر تایم کافی برای مطالعه مقاله ندارید می توانید از پادکست های این مقاله استفاده نمایید.

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2023/02/P.mp3?_=1

 

 

احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است که اگر پس از صدور چک و ثبت آن به نام طرف معامله ، طرفین از انجام معامله پشیمان شوند ، آیا صادر کننده می تواند چک صادر شده خود را ابطال کند؟

طبق اعلام بانک مرکزی ، صدور چک و ثبت آن به نام شخص ثانی در سامانه صیاد ، به منزله تایید اعتبار چک و تخصیص آن به فرد گیرنده یا ذینفع می باشد. از این رو فرد صادرکننده چک ، پس از ثبت آن در سامانه صیاد تنها در شرایطی می تواند چک صادر شده را ابطال کند که فرد گیرنده آن را در سامانه صیاد تایید نکرده باشد و صادرکننده به همراه لاشه چک و مدارک شناسایی به بانک مربوطه مراجعه کرده و اقدام به ابطال چک نماید.

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2023/02/P.2.mp3?_=2

 

 

 

اما اگر چک صادر شده توسط فرد گیرنده در سامانه صیاد تایید شود ، صادر کننده توانایی ابطال چک صادره را به هر دلیلی ندارد. به این ترتیب در صورت فسخ معامله ، طرف ذینفع یا گیرنده می بایست اقدام به عودت یا انتقال دوباره چک به نام فرد صادرکننده نماید. پروسه عودت چک و یا انتقال چک با توجه به طیف گسترده بانک ها متفاوت است. به بیان دیگر بعضی از بانک ها مانند بانک رفاه کارگران ؛ امکان عودت چک را فراهم نموده اند اما سایر بانک ها چون ملی ، سپه و ملت امکان عودت چک را ندارند و می بایست فرد گیرنده چک را به نام صادر کننده انتقال دهد.

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2023/02/P.3.mp3?_=3

 

 

Exit

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2023/02/P.3_1.mp3?_=4

 

حال این سوال پیش می آید اگر قصد اگزیت و به دنبال آن عودت طلا داشته باشید چه بر سر چک های شما می آید؟ با ما همراه باشید.

همان طور که مطلع هستید شما می توانید تا ۱۰ روز پس از دریافت طلا از خدمات پس از فروش exit استفاده نمایید ومبالغ پرداختیتان را دریافت نمایید. حال اگر خرید نقدی داشته اید مبلغ به صورت کامل به شما عودت داده خواهد شد. اما اگر از تسهیلات اقساطی استفاده کرده باشید چک های صادره پس از تایید دریافت طلا توسط تحویلدار ، دوباره به نام صادر کننده چک در سامانه صیاد ثبت خواهد شد. همچنین لاشه چک ها نیز توسط پست برای ایشان ارسال می شود.

 

 

خروج از نسخه موبایل