نماد سایت طلا و جواهر احسان

کد روی طلا نشان دهنده چیست؟

انگ

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که اعدادی را روی مصنوعات طلایی مشاهده کنید و علت درج شدن این اعداد را ندانید. در این مقاله به بررسی دقیق این اعداد خواهیم پرداخت.

تمامی جواهرات نقره و طلا که جواهرات داخلی هم جزو آن ها محسوب می شود ، دارای اعدادی در قسمت زیرین , یا قفل هستند که نشان دهنده مشخصات محصول می باشد.

عیار

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/B2-1.mp3?_=1

یکی از مشخصاتی که با این اعداد مشخص می شود عیار و فلزات تشکیل دهنده آلیاژ محصول می باشد. عدد یا به اصطلاح کدی که نشان دهنده عیار محصول است به دو صورت عدد سه رقمی و یا عدد دو رقمی همراه با حروف K  یا Kt نشان داده می شود. این کد در جواهرات و مصنوعات طلایی داخلی بیشتر به صورت عدد سه رقمی نوشته می شود ;  برای مثال کد ۷۵۰ که اغلب روی محصولات داخلی مشاهده می کنید نشان دهنده ۱۸ عیار بودن محصول می باشد. احتمالا این سوال برایتان پیش بیاید که مبنای نام گذاری سه رقمی محصولات چیست؟

 

 

در جواب این سوال یک محصول طلای با عیار ۷۵۰ یا همان ۱۸ عیار را در نظر بگیرید. عدد ۳رقمی این محصول نشان دهنده خلوص این محصول است ، به بیان دیگر ۷۵ درصد از آلیاژ تشکیل دهنده این محصول طلاست. برای سهولت تشخیص کافیست یک ممیز بعد از رقم دوم این عدد سه رقمی قرار دهید تا درصد خلوص آن به دست بیاید.

در جواهرات خارجی همان طور که گفته شد این کد به صورت ترکیبی از حروف و اعداد درج می شود , برای مثال اگر با عبارت k22 یا Kt22  مواجه شدید , حاکی از ۲۲عیار بودن محصول می باشد.

کد کارگاهی

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/B3.mp3?_=2

 

 

کد کارگاهی یا کد شناسایی یکی از دیگر کدهایی هستند که محصولات داخلی دارای آن هستند. در ابتدای این کد ها یک حرف لاتین که نشان دهنده شهر محل ساخت هست ، درج می شود. این حروف به صورت قراردادی هستند و در کل کشور یکسان است ، برای مثال حرف اختصاصی تهران T ، تبریز A  ، اصفهان E  ومشهد M  می باشد. بعد از این حروف اعدادی نیز حک می شوند که نشان دهنده کد کارگاهی تولید کننده در اتحادیه کشوریست.

رنگ طلا

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/B5..mp3?_=3

 

 

در برخی از محصولات به خصوص جواهرات خارجی حروفی درج می شوند که نشان دهنده رنگ محصول است. به طور دقیق تر برای طلای سفید W  ، برای طلای زرد Y و برای طلای رزگلد یا صورتی P درج می شود این حروف برگرفته از نام لاتین این رنگهاست. جهت درک بهترمفهوم این کد ها ، دو نمونه از مثالهای روبرو را می زنیم , «WG21K» و «YG18K»

سخن پایانی

https://ehsangold.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/B5.mp3?_=4

 

 

به طور کلی به اعداد حک شده روی جواهرات انگ می گویند. سودجویان اکثرا انگ های صحیح را روی محصولات درج نمی کنند و ممکن است عیار واقعی محصول پایین تر از آن چیزی باشد که روی محصول درج شده است. از این رو بهتر است پس از خرید طلا آن را به مراکز معتبر نشان دهید و از انگ حک شده روی آن مطمئن شوید.

خروج از نسخه موبایل